Proiectarea acustică

1 ianuarie 1

Atenția acordată proiectării în materie de acustică demonstrează faptul că nu trebuie să vorbim mai tare pentru a ne face auziți

Școala Tove Ditlevsens, Danemarca

Dacă v-ați aflat vreodată într-un restaurant sau bar aglomerat, ați experimentat „efectul Lombard”. Noi avem tendința de a vorbi mai tare deoarece nivelurile de zgomot din jurul nostru cresc, creând un ciclu vicios de poluare fonică. Într-un restaurant, nivelul de zgomot rezultat este puțin mai mare decât o iritare. Dar, în școli și spitale, efectul Lombard are consecințe mai serioase.

Jumătate dintre profesorii care au participat la un studiu recent au suferit o degradare permanentă a vocii lor din cauza nevoii de a țipa ca să se audă în sălile de clasă zgomotoase1. Studiul arată că, în același timp, suferă și elevii. Când au avut de efectuat o sarcină într-un spațiu cu zgomot de fond, 25% dintre copiii din școala primară au manifestat o reducere a performanței memoriei. Iar o creștere cu 20 dB a nivelului de poluare fonică generală s-a dovedit că întârzie vârsta la care copii încep să citească, adică la de 9-10 ani, cu până la opt luni2.

Zgomotul și învățarea: Performanța cognitivă atât a copiilor, cât și a adulților este redusă din cauza zgomotului. Capacitatea lor de a învăța este diminuată în mediile zgomotoase.

Poluarea fonică este, de asemenea, o problemă serioasă în spitale. S-a demonstrat că poluarea fonică sub 75 dBA poate dăuna sănătății pe termen lung și pe termen scurt, cu impact asupra pacienților, de la pierderea auzului până la tensiunea arterială ridicată. Zgomotul excesiv afectează abilitățile cognitive ale specialiștilor din domeniul sănătății și astfel, nu le permite să gândească clar, să se concentreze și să îndeplinească sarcini complexe3.

 Întrucât un număr tot mai mare de dovezi dezvăluie impactul dăunător al poluării fonice, este important să acționăm. Proiectarea cu acustică bună care absoarbe sunetul îi ajută pe specialiști și elevi să gândească și să vorbească cu ușurință și, în același timp, să creeze medii mai bune pentru învățare și vindecare.

1-2 Construcțiile și sunetele – Cartea albă a sistemelor BIAMP
3 J. D, MD, Zgomotul în sala de operație, Societatea Americană de Anesteziologi, Inc.; 2014

1/2
Degradarea vocii
0

din profesori suferă de o degradare permanentă a vocii din cauza zgomotului din sălile de clasă

Performanța memoriei
0

scădere a performanței pentru memoria copiilor din școală primară din cauza zgomotului de fond

Zgomot de fond
0

înseamnă destul de mult zgomot de fond care poate provoca probleme de sănătate pe termen lung pentru pacienți

Mai multe despre acustică și zgomot